2019/05/31

県民、企業、自治体が協働で取り組む「男も(女も)持つぞ!マイバッグキャンペーン」~さまざまな参加のカタチと仕組みで広がる削減の取組~/ The citizens, companies and local governments work together to have “Men (and women)! My Bag Campaign”-Various forms of participation and initiatives to reduce emissions/县民、企业、自治体共同协作企划「男男女女都带上环保袋吧! 」~推广塑料削减,多样参与形式~

世界的に海の生き物のプラスチック汚染が問題になっており、使い捨てプラスチック製品の削減機運が高まっています。「持続可能な開発のための2030アジェンダ(SDGs)」の「目標12」では、廃棄物の発生抑制や自然界への放出を大幅に削減することが挙げられています。また、「目標14」においても、海の生態系への影響や海洋汚染を防止することもターゲットとなっており、企業と消費者の行動変容が持続可能な社会づくりには必要不可欠な要素となっています。

高知県では企業、自治体、県民が連携・協働して県民総ぐるみで自然豊かで持続可能な低炭素社会を目指すことを目的に、さまざまな活動を推進する「高知県地球温暖化防止県民会議」が平成20年度に設立されました。会員数は256事業所で県内の企業、自治体、NPO等で構成されています(令和元年5月現在)。事業者部会、行政部会、県民部会と3つの部会に分かれ、その特性に合わせたさまざまな活動を実施しています。

県民部会では設立当初よりレジ袋削減のワーキングチームを設置し、NPOや県民、スーパーや生協の担当者が共に計画作りから実施、評価に積極的に参画し、協働で課題に取り組んできました。その中で始まったのが、毎年10月~11月の2ヶ月間実施している「男も(女も)持つぞ!マイバッグキャンペーン」です。「参加を促される」という受動的な行動ではなく、自らの意志で行動するイメージを表しています。

この取組は企業や自治体、NPO等で登録し、2人以上のチームで参加する方法をとっています。手間の掛かるやり方ですが、そうすることでこれまで呼びかけが難しかった職場の人たちが参加しやすくなり、さらにチームを組むことでお互いがレジ袋削減を意識する効果があり、忘れないで行動・報告してもらえています。

現在ではその基本形から発展して家族・友人でのチーム参加や、一人での参加も可能となりました。
【参加部門】
・企業・団体部門:事業所が窓口。2人以上のチームを作り参加
・家族・友人等グループ部門:2人以上のチームで参加
・個人部門:1人で参加
※企業・団体部門や家族・友人等グループ部門では、削減量等が1位のチームを表彰する制度があります。

このように参加を登録制にすることで、参加者数、削減量が明確となり、活動を継続し、発展させていく上で大変重要な情報が得られるというメリットがあります。例えば平成29年度に参加者が急に増えていますが、その主な要因は、県内の自治体が全て参加したことや学生の参加などがあり、県民会議の各部会の良い協力体制が結果として現れました。平成30年度は平成28年度に比べて参加者数、CO2削減量共に約2倍の成果となりました。

登録制の取組は事務的な煩雑さがありますが、多様な参加者の取組情報も得ることで、参加の楽しさや今後の取組の継続性や広がりにつながっているようです。

【特筆すべき参加のカタチ】
①大学生のチームがYou Tubeを作成・公表するなど、新しいカタチでの参加があった。さらに自らも参加し、その年の削減量第一位となり、表彰された。
②高等学校生徒会の参加に教員も賛同し、学校ぐるみでの参加となった。
③企業や自治体の中には社員・職員が毎年全員参加するなど、10年間継続しているケースもある。

地球温暖化防止の観点から始まった活動ですが、廃棄物の削減や生態系への影響など、持続可能な課題に対し、さまざまな立場の人が意識し、行動の変容を促す取組となっており、レジ袋削減に事業者とNPO等が協働で取り組む方法として注目されています。

平成30年度実績:http://myswitch.pref.kochi.lg.jp/event/my-bag/
高知県地球温暖化防止県民会議:https://www.pref.kochi.lg.jp/soshiki/030901/kenminkaigi-top.html

■The citizens, companies and local governments work together to have “Men (and women)! My Bag Campaign”-Various forms of participation and initiatives to reduce emissions

     Globally, the plastic pollution in the oceans has become a problem. There is a growing trend of reducing the use of disposable plastic products. The 12th goal of 2030 Agenda Sustainable Development Goal (SDGs) states that waste and emissions should be significantly reduced. Goal 14 also targets the prevention of impacts on the marine ecosystem and marine pollution, and the changes of businesses and consumersbehaviors are indispensable elements for creating a sustainable society.

     The Kochi Prefectural Council for Global Warming Prevention which was established in 2008 promotes various activities with the aim of a rich, natural and sustainable low-carbon society with the whole citizens by cooperating with companies, local governments and prefectural residents. The membership is comprised of 256 business, local companies, local governments, NPOs, etc. (as of May, 2009). It is divided into three sub-committees: the Business Subcommittee, the Administrative Subcommittee, and the Prefectural Subcommittee, that carries out various activities tailored to its characteristics.

     The Prefectural Citizens’ Group has set up a working team to reduce shopping bags since its inception. They have been working together with NPOs, prefectural residents, supermarkets, and co-ops to plan, implement, and evaluate. They started the “My Bag Campaign, Men and Women!” campaign, which is held every year for two months from October to November. It is not a passive action of being encouraged to participate, but an image of acting on its own will.

     This approach involves registering within companies, local governments, NPOs, etc., and participating in teams of two or more people. It is a laborious way, but doing so makes it easier to reach people in the workplace who have been difficult before to reach for to participate. Forming a team has the effect of raising each other awareness of reducing shopping bags, also having participants to report prevents forgetting to. Now, it has evolved from its basic form and became possible to participate in a team with friends and family, or even alone.

[Participation section]
・ Corporate / organization section: The office is the contact point. Create and participate in teams of two or more
・ Family / friends group section: Participate in teams of 2 or more
・ Individual section: participated alone

* In the corporate organization section and family friends group section, there is a award to commend the team with the largest reduction.

     By registering participation, the number of participants and reduction can be clarified, and important information for continuing and developing activities can be obtained. For example, the number of participants has increased rapidly in 2017, the main factor was that all local governments and students in the prefecture had participated. In 2018, both the number of participants and the amount of CO2 reduction were about twice of 2016.

     Although obtaining information in the registration-based approach is administratively complicated but a variety of participants’ efforts opened there is likely to contribute to the enjoyment, continuity and spread of future efforts.

[Notable form of participation]
(1) A new form of participated them from university students created videos and published on You Tube. They were awarded the top prize for the highest emissions reduction in that year.
(2) With getting teachers approval, the student council and the whole school also participated.
(3) There are some cases that all employees and staff members of companies and local governments participate every year for 10 years.

     Although this activity started from the perspective of preventing global warming, it encourages people in various positions to encourage to become aware of sustainable issues, such as reducing waste,affecting the ecosystem and to promote behavioral change. It is attracting attention as a way for businesses and NPOs to work together to reduce the use of plastic bags.

2018 results: http://myswitch.pref.kochi.lg.jp/event/my-bag/

Kochi Prefectural Council for Global Warming Prevention:
https://www.pref.kochi.lg.jp/soshiki/030901/kenminkaigi-top.html

■县民、企业、自治体共同协作企划「男男女女都带上环保袋吧! 」~推广塑料削减,多样参与形式~

在全世界,塑料已经成为严重的海洋生物污染问题,减少使用一次性塑料制品的风潮开始兴起。「可持续发展2030议程(SDGs)」的「目标12」指出,要减少废弃物的产生,以及向自然界的排放。以及,「目标14」指出,为了减少对海洋生态系统的影响,防止海洋污染,企业和消费者的行为改变是不可或缺的要素。

为了通过企业、自治体、县民联合共同协作,县民总动员,保护自然建设可持续低碳社会,高知县在平成20年设立了「高知县防止地球变暖县民会议」,负责推进各种各样的活动。会员数达到了256家事业单位,由县内的企业、自治体、NPO等组成(令和元年5月现在数据)。会议分为企业部会、行政部会、县民部会3个部会,将各会的特点相结合,开展多种多样的活动。

县民部会设置了设立当初所计划的塑料袋削减工作组,NPO、县民及超市和生协的负责人共同制定计划,共同实施评价,积极参与,互相协作,完成了课题。其中,作为开头的是毎年10月~11月的2个月期间,将实施「男男女女都带上环保袋吧!」计划,表现了「促进参与」的主动而非被动的自主理念。

这一企划的实施方法是,在企业、自治体及NPO等登记,2人以上为一组参加。虽然手续略显复杂,但通过这种方法,可以方便号召此前较难号召的职场同事参加,组成小组,互相加强减少塑料袋使用的意识,互相提醒,互相报告。

现在,将这种基本形式加以发展,家人・友人组队,或是一人独自都可以参加企划了。

【参加部门】
・企业・团体部门:以事业所为窗口,2人以上组队参加
・家人・友人等小组部门:2人以上组队参加
・个人部门:1人参加
※企业・团体部门及家人・友人等小组部门,制定了表彰削减量第1名小组的制度。

通过这样的参加登记制度,能够明确参加者的数量和削减量,不仅有利于活动的继续发展,还有获取重要情报的好处。举例来说,平成29年度参加者急剧增加,主要原因是县内的自治体全部参加,以及学生的参加,是县民会议各部会良好合作体制效果的表现。平成30年度的参加者数量和CO2削减量都达到了平成28年度成果的2倍之多。

虽然登记制度带来了繁杂的事务,但是能够获取多种参加者的信息,保证了参加的乐趣,也保证了今后活动的继续性和未来推广。

【值得特别提到的参加形式】
①大学生小组制作视频,发布在YouTube上,创新了参加形式。并且自己也参加了,成为该年度削减量第一名,受到表彰。
②高校学生会的参加受到了教员的赞同,发展到了全校参加。
③企业和自治体中,还出现了连续10年、社员・职员毎年全员参加的案例。

从防止地球变暖的目标出发,削减废弃物及对生态系统造成的影响,针对可持续发展课题,令各行各界的人都能够提高意识,促进行动改变,企业及NPO等共同协作,这一方法受到了瞩目。

平成30年度实绩:http://myswitch.pref.kochi.lg.jp/event/my-bag/
高知县防止地球变暖县民会议:https://www.pref.kochi.lg.jp/so…/030901/kenminkaigi-top.html