2018/09/28

廃校が水族館に!「むろと廃校水族館」/An abandoned school became an aquarium! “Muroto school aquarium”/废校变身水族馆!“室户废校水族馆”

高知県室戸市室戸岬から徳島方面に位置する椎名地区には2006年3月末に廃校となった小学校を活用した水族館があります。運営しているのは特定非営利活動法人日本ウミガメ協議会(本部:大阪府枚方市)です。2001年からこの周辺の3つの地域(高岡・三津・椎名)の漁師の協力を得ながら定置網にかかったウミガメの調査を続けています。その調査により、これまでに太平洋に冬場はウミガメがいないとされていた仮説を覆し、ウミガメ類の実態解明にもつながっているとのことです。このような活動の蓄積を知ってもらい、地域振興にもつなげたいと、2018年4月に「むろと廃校水族館」をオープンしました。

この水族館は学校の既存の施設を活用したり、新たな設備の導入で、この「廃校」から見える海の生きものの豊かさを実感することができます。例えばかつては地域の子どもたちが泳いでいた屋外プールでは、サメやサバ、ウミガメ等が泳いでおり、校舎の上やプールの間際などから、群れて泳いでいるサバや、単独で回遊するシュモクザメ、それぞれ気ままに泳いでいるカメ等の姿を楽しむことができます。

校舎の中の手洗い場はタッチングプールです。ナマコや巻貝などを触ったり、観察したり、子どもだけでなく大人にも大人気です。廊下に並んだ水槽には、ウツボや伊勢海老、ゴンズイ、タコの他、カラフルな魚たちが室戸の海の生きものの豊かさを伝えてくれています。教室の中央には大きな円形プールがあり、イワシやカメ、エイなどが悠々と泳いでいます。この水族館で特徴的なのは、それぞれの生きものの解説がとても分かりやすいことばで書かれていることです。例えば、きれいな色彩のカゴカキダイは水槽で発生するイソギンチャクやゴカイなど、見た目を悪くする動物を食べてくれるので、水槽の掃除屋さんの役割も担っていると日本語と英語で表記されています。水族館への新しい魚は「転入生」として紹介されており、来館者は海の生きものを生徒としてその姿を確認する参観日の保護者のような感覚になります。

特に注目したいものは、理科室に展示されているウミガメの消化管内容物です。いろいろな用途に使われていたと思われるプラスチック、マイクロプラスチックが多数飲み込まれていたことがわかり、海で浮遊しているごみの状況が想像できます。

「むろと廃校水族館」を運営している日本ウミガメ協議会があえてこの水族館の名前に「廃校」ということばを使ったのは、これまで講演で訪れた学校が廃校になっていく現実や、「廃校」という語句が日本中で日常的に使われるようになっていることなどに思いを馳せて、「廃校」に子どもたちの声や笑顔があふれるように、また、「廃校」の利活用が地域活性化につながるようにという思いが込められているとのことです。

この取り組みは、SDGsの14(海の豊かさを守ろう)を中心に、4(質の高い教育)、11(住み続けられるまちづくり)、17(パートナーシップで達成)に加え、さらに調査物を見ることで、12(つくる責任、使う責任)に関連しています。このようなさまざまな要素を含む「むろと廃校水族館」はオープン6か月未満で1年間の来場者目標数4万人を突破しました。平成14年度から27年度の間で廃校になった全国の公立校は約6800、うち、活用されている廃校は約4200とのことです。地域活性化や笑顔があふれる拠点としての工夫に注目が集まります。

■ An abandoned school became an aquarium! “Muroto school aquarium”

 In the Shiina area located in the direction of Tokushima from Muroto Cape Muroto City in Kochi Prefecture, there is an aquarium that utilized the elementary school which was discontinued at the end of March 2006. It is a specific nonprofit corporation Japan Sea Turtle Council (head office: Hirakata City, Osaka). Since 2001, that is continuing the investigation of sea turtles hanging on stationary nets with the cooperation of fishermen from these three areas (Takaoka, Mitsui, Shiina). According to the survey, it is said that the past in the Pacific has overturned the hypothesis that there was no sea turtle in winter and has also led to the understanding of the actual condition of sea turtles. In April 2018, the “Muroto abandoned school aquarium” we opened in order to let people know the accumulation of such activities and lead to regional promotion.

 This aquarium can utilize the existing facilities of the school and introduce new facilities, you can realize the richness of the sea creatures seen from this abandoned school. For example, sharks, mackerels, sea turtles and the like swim in the outdoor swimming pool where children in the area used to swim, and mackerel swimming flocking swarming from the school building and the immediate point of the pool, and you can enjoy the appearance of turtles swimming as they wish.

 The hand washroom in the school building is a touching pool and observing sea cucumbers and conch shells, etc. It is popular not only for children but also for adults. In the aquarium lining the corridor, colorful fish, other than crucibles, shrimp Ise shrimp, gonzui, octopus, crucifer, etc., convey the richness of living creatures of Muroto’s sea. There is a large circular pool in the center of the classroom, and sardines, turtles, and rays are swimming. The characteristic feature of this aquarium is that commentary on each living thing is written with very easy-to-understand words. For example, the information (in Japanese and English) about a beautiful colored fish eats stuff that is unpleasant in the water tank such as sea anemones and chilies produced, so it plays a role of a cleaner in the aquarium. A new fish to the aquarium is introduced as “transfer student”, and visitors will feel like a guardian on the visiting day to see the sea creatures as students.

 What is worth paying attention to is the contents of the digestive tract of sea turtles exhibited in the science room. You can see that a lot of plastics and micro plastics which were thought to have been used for various purposes were swallowed, and you can imagen the situation of garbage floating in the sea.

 The Japanese Sea Turtle Council, which operates the “Muroto Abandoned School Aquarium,” used the word “abandoned school” as the name of this aquarium, because the fact that schools that they visited during the lecture have become discontinued. The phrase “abandoned school” is being used on a daily basis in Japan, and the voices and smiles of children are overflowing in abandoned schools. It is said that the thought that it leads to revitalization is put in it.

 This initiative focuses on SDGs numbers 14 (maintain the richness of the sea), 4 (high quality education), 11 (town development that can continue living), 17 (accomplishment by partnership) and see further investigations. It is related to 12 (responsibility to create, responsibility to use). “Mutonobi Abandoned School Aquarium” including such 40,000 visitors for one year. There are about 4,200 out of 6,800 public schools being utilized in the whole country that have been discontinued between FY2002 and FY2007. Attention is drawn to ingenuity as a base where the area revitalization and smiles overflow.

■废校变身水族馆!“室户废校水族馆”

位于从高知县室户市室户岬岛德岛方向的椎名地区,有一所重新利用了2006年3月末废校的小学建成的水族馆。运营它的是特定非营利活动法人日本海龟协议会(本部:大阪府枚方市)。自2001年起,他们就得到了此地附近三个地域(高冈、三津、椎名)的渔民的帮助,持续进行着关于被固定渔网抓住的海龟的调查。该调查结果推翻了在此之前普遍认为太平洋冬季没有海龟的假说,并且阐明了海龟类的生存现状。为了让人们了解这类活动的累积知识,并且促进地方振兴,2018年4月,室户废校水族馆开馆了。

这个水族馆利用了学校已有的设施,还引起了新的设备,让人们能够切切实实地从这所“废校”的视角感受到海中的生物的丰富多彩。举例来说,原本是给当地孩子游泳的室外泳池里,现在是鲨鱼、鲭鱼和海龟等生物在其中畅游。教学楼上、泳池的间隔里,有成群结对的鲭鱼,也有独自周游的双髻鲨,还有各个自由自在的海龟,人们都可以观赏他们的姿态。

教学楼里的洗手池则变成了亲密接触池。人们可以亲手摸海参、海螺等等生物,观察他们,不仅仅是小孩子喜欢,在大人里也很受欢迎。走廊里并列着的水槽里,有鯙科、龙虾、日本鳗鲶、章鱼其他、彩色的鱼等等生物,表现了室户海洋生物的丰富多彩。教室的中央又一个圆形的大池子,沙丁鱼、乌龟和鳐总目悠然自在地游着。这个水族馆还有一个特色,各种生物地解说都写得十分简单易懂。举例来说,五彩缤纷的细刺鱼会将水槽中产生的海葵和沙蚕等、这些有损美观的动物吃掉,因此解说就用日语和英语写着,它做的是水槽清洁工的工作。新来到水族馆的鱼被介绍为“转校生”,参观者把他们海中的生物当作学生,确认他们的身影,在参观日的那一天,感觉像是成为了他们的保护者。

尤其值得注意的是理科教室展示的海龟消化道内容物。人们可以看到,各种用途使用过的塑料、微塑料被海龟大量地喝下去了,可以想象海上浮游着垃圾的样子。

现在运营着“室户废校水族馆”的日本海龟协议会之所以大胆启用“废校”作为水族馆的名字,一是因为曾经去此演讲的学校变成了废校的事实,二是“废校”这个词在日本变成了日常使用的词,放飞思绪,“废校”中似乎洋溢着孩子们的声音和笑容,三则包涵着“废校”的重新利用也与地区活性化息息相关的想法。

这一实践活动以SDGs第14条(保护海洋)为中心,还加上了第4条(优质教育)、第11条(促使城市与人类居住具包容、安全、韧性及永续性)、第17条(促进伙伴关系),再看看他们的调查内容,也与第12条(确保永续消费及生产模式)相关联。如此这般囊括了种种要素的“室户废校水族馆”,开馆后不到6个月,就突破了1年内参观者4万人的原定目标。从平成14年(
2002年)开始到平成27年(2015年)之间,全国约有6800所公立学校遭遇废校,其中,被重新利用的废校有4200所。让它们变为地区活性化并且洋溢笑容的地方,这方面的努力受到了很多关注。