四国のおすすめ [高知県] 2020/07/31

避難所における車中泊利用/ Overnight use in a car at an evacuation center/ 在避难所车中过夜的利用

四国地方ESD活動支援センター運営委員 山﨑水紀夫

ここ数年、毎年のように各地で大雨による被害が発生している。気象庁はこれらの水害は気候変動による地球温暖の影響が考えられるとし、注意を喚起している。ここ数年の日本周辺の年平均気温は1.14℃上昇しているとのこと。特に2018年の東日本周辺は平年より+1.7℃と過去最高を記録した。その2018年(平成30年)には気候変動適応法が制定され、気候変動を緩和する対策を取りつつも、私たちの生活や経済活動がある一定の気候変動にも耐えられるよう、それぞれが事前に備える適応策の推進が重要とした。

災害が、起こる前にさまざまなことを想定し、複数の選択肢を持つことが適応力では重要。そこで、適応策の1案として、この度高知県内で自治体向けに行われた避難生活における「車中泊訓練」の事例を紹介する。

提案したのは、防災啓発団体「高知防災プロジェクト」(山﨑水紀夫代表)。これまでの豊富な被災地支援の経験から、車中泊の利点や注意点などを利用者と運営者側の視点で訓練を行っている。

避難所に多く使われている学校の体育館は温度・湿度管理ができないという致命的な欠陥があり、災害関連死の大きな原因とされている。ほかにも感染症やプライバシー問題、ペット同伴の人等にとって、このような避難所での生活は困難と感じるケースもあり、車中泊を選択する人は増加傾向にある。こうした背景を踏まえて、自治体も「車中泊」を支援する時期に来ているとして検討が始まった。

「車中泊」の利点は家族以外からの感染症リスクが減らせることや、プライバシーの確保などの他、室内温度調節も可能となるなどの利点もある。その一方で、同じ姿勢で長時間座ることで、いわゆるエコノミークラス症候群のリスクが高まる。そのため足が延ばせるフラットな広さが確保できる車であることや着圧ソックスを備蓄できていることなど、事前に受け入れ条件を周知しておくことが必要となる。また、電気で走るEV車は停電時にも大きな力を発揮する。

避難所の運営側も車中泊に備えた専用スペースの確保と着圧ソックスの備蓄をすすめ、車中泊受け入れ訓練をするなど、新たな適応策を取り込み、適応力を高めることが望まれる。

※避難指示が出ている状態での緊急避難は含んでいない。


■Overnight use in a car at an evacuation center

Shikoku Regional ESD Activity Support Center Steering Committee Mikio Yamasaki

     In the recent years, heavy rains has caused damage in various places almost every year. The Japan Meteorological Agency warns that these floods are caused by global warming due to climate change. The average annual temperature around Japan in recent years has risen by 1.14 ℃. In particular, the area around eastern Japan in 2018 reached a record high of + 1.7 ° C from normal. In 2018, the Climate Change Adaptation Law was enacted, and while taking measures to mitigate climate change, it is important for people to prepare measures that withstands the climate change for our lives and economic activities.

     To prepare for a disaster, it is important to consider various scenarios and have multiple options. As one option, we will introduce the “overnight car stay” training conducted for local governments in Kochi prefecture.

     The proposal was made by the disaster prevention enlightenment group “Kochi Disaster Prevention Project” (Representative Mikio Yamasaki). Based on their abundant experience in supporting disaster-stricken areas, they are teaching the advantages and precautions of staying in a car overnight.

     School gymnasiums, which are often used as evacuation centers, have a fatal defect that the temperature and humidity cannot be controlled, and are considered to be a major cause of disaster-related deaths. In addition, there are cases where living in such an evacuation center is difficult for people with infectious diseases, privacy issues, pets, etc., and the number of people who choose to stay overnight in their car is increasing. The local government has also begun to consider that it is time to support this “overnight car-staying” as well.

     The advantages of “overnight car-staying“ are that the risk of infectious diseases from non-family members can be reduced, privacy can be ensured, and the indoor temperature can be adjusted. On the other hand, sitting in the same position for an extended period of time can increases the risk of so-called economy class syndrome. Therefore, it is necessary to inform the acceptance conditions in advance to have compression socks and secure a flat area where the legs can be extended such as the back seat. In addition, electric vehicles exert great power even during a power outage.

     It is hoped that the evacuation center management side will also improve its adaptability by incorporating new adaptation measures such as securing a dedicated space for staying in a car, stockpiling compression socks, and conducting training to comply overnight staying in the car.

* Emergency evacuation with evacuation instructions issued is not included.


■在避难所车中过夜的利用

四国地方ESD活动支援中心指导委员会成员 山﨑水紀夫

在过去的几年里、每年各地都有大雨造成的灾害。国家气象厅认为这些水灾可能是因为受到气候变化造成的全球暖化所导致的、需要引起人们的重视和关注。这几年日本周边的年平均气温上升1.14°C。特别是2018年东日本周边的气温比常年高出1.7°C、创历史新高。就在2018年(平成30年)颁布了气候变化适应法、一方面采取了逐步减缓气候变化的措施、同时又使我们的生活和经济活动能够经受一定的气候变化、重点做好事先各种应急准备措施以防患于未然。

在灾难发生之前、事前设想多种可能性、要有多种选择、这种应变能力很重要。因此、作为应变措施的一个方案、我们介绍了高知县地方政府所进行的疏散生活「车中过夜训练」的事例。

提议方、是防灾意识启发组织「高知防灾项目」(代表山崎水纪夫)。到目前为止凭借丰富的灾区援助经验、从用户和运营商的角度出发、对车内住宿的好处和注意事项等进行了培训。

学校体育馆、经常用于避难所、有一个致命的缺陷、就是不能控制温度和湿度、据说这是因灾害有关而导致死亡的最大原因。此外对于传染病、隐私问题和携带宠物的人来说、在这样的避难所里生活可能很困难、往往选择在车里过夜的人就会增加。鉴于这一背景、地方政府开始考虑实施支援「车中过夜」的时机正越渐成熟。

「车中过夜」的好处包括减少家庭以外的感染风险、确保隐私、以及室内温度可控。另一方面、长时间同一姿势坐在同一位置会增加患所谓经济舱综合症的风险。因此需要悉知事先所能接受的条件、比如预备确保车内有一定伸脚空间的汽车和自备压力袜子等之类的事项。此外,电动汽车在停电时也发挥巨大作用。

期待避难所的运营商也采取新的适应措施、包括为汽车住宿提供专用空间、储备压力袜子、并接受汽车住宿培训等、以增强应变能力。

 ※不包括在发出疏散指示的情况下进行的紧急疏散。